Gatesteinens historie

Gatesteinens historie

Smågate og Storgatestein

Brostein og gatestein har sin opprinnelse som ballast i båter og har blitt benyttet i uminnelige tider. Et skip uten last flyter som en dupp og får derfor et stort høydepunkt, som gjør at selv en frisk bris kan kantre båten.

Man fylte opp lasterommet og bunnen i de store skipene med stein for å oppnå bedre stabilitet. Da de så la til kai, ble steinen byttet ut med varer, og store mengder stein ble liggende igjen i handelsbyer langs kysten. Ballaststeinene ble så benyttet i gatene for å slippe gjørmete våte møkkete gater. 

Tar du en tur til gamlebyen på Rhodos er alle gatene der brolagt med ballaststein, og derved fått navnet gatestein. Red. anmerkning: "Det anbefales ikke å ta med barn og paraplytrille"

Nå finner du flotte brolagte gater i alle byer over hele verden, også i Norges eldste by Tønsberg finner du godt bevarte smug, torg og gater med gatestein.

Brostein av Granitt er ekstremt slitesterkt og tåler det meste, men krever mer kunnskap, tid og nøyaktighet når steinen legges. Gatestein har flere synlige flater "visflater" og det er opp til den som legger steinen å finne den beste flaten som skal vises. Les mer under fanen "Legge Veiledning"

De eldste gatesteinsbeleggene vi kjenner til i Norge ble satt i Bergen på 1500-tallet. Først på 1800-tallet ble gatestein satt i Oslo. Navnet brostein stammer opprinngelig fra den første bruken av steinen, da den ble brukt til å danne bro over bekker, myrer og andre fuktige steder. Historisk finnes gatestein i formatene storgatestein, smågatestein og mosaikkstein.

I dag brukes flere navn på steinene, blant annet brostein, smågatestein og storgatestein. Gatestein benyttes nå til å skape hyggelige miljøer både i byer og hjemme i ditt utemiljø, og egner seg like godt til gater og rundkjøringer som til din gårdsplass eller terrasse.

 

 

0 innlegg

Skriv et innlegg

Innlegg er moderert